Faner

tirsdag den 11. oktober 2011

Fabriksudsalg


I Skive findes der en skat - et uldspinderi. Henrichsens Uldspinderi hedder dette helt fantastiske sted midt i Skive by. Et gammelt, gammelt spinderi (på 5. generation, tror jeg), der spinder og farver de lækreste uldgarner - bl.a. for Isager.
Fra gaden afslører den gamle 2 etagers røde mustensbygning ikke, at der laves nogle af landets smukkeste garner her. Kun et diskret skilt på facaden ved siden af porten afslører, at her ligger Henrichsens Uldspinderi. Gennem porten kommer jeg til endnu en dør, der leder mig ind i en verden fra en anden tid. Jeg træder simpelthen direkte ind i uldspinderiet med de snurrende, gamle spinderimaskiner med masser af smukke garner på. Og mellem maskinerne går en ældre "uldspindermand" rundt og lytter til og justerer på maskinerne.
Over uldspinderiet findes fabriksudsalget. Jeg går op af en smal hønsetrappe og mens jeg går op får jeg et kig ud over en del af spinderihallen. Det er facinerende!
Oppe på loftet er der snævert og varmt. Varmen fra spinderiet nedenunder trænger op og får duften af uld til at træde tydeligere frem. Smukke garner fylder hylderne sammen med en masse opstrikkede trøjer og sjaler. Jeg glemmer lidt tiden, da jeg står her og mærker og tænker..... men til slut træffer jeg et valg og går drømmende hjem med en pose af lækre garner, der bare skal bliver til noget smukt og lækkert.

Ja, jeg kan virkelig anbefale, at du kigger ind forbi uldspinderiet, hvis du skulle komme forbi Skive. Det er en helhedsoplevelse, som jeg i hvert fald er helt forelsket i.
Garnerne er smukke og af en fantastisk kvalitet og priserne er ca. 25-32 % under butiksprisen så det er virkelig svært at begrænse sig.

Jeg købte garn til at kunne strikke et sjal (Camomille) fra Helga Isager.
200 g Spinni Tweed og 200 g Tvinni Tweed.
Jeg købte også 100 g af det smukkeste og blødeste mintgrønne blandingsgarn. 35 % silke og 65 % Super merino uld - Hvad det skal blive til ved jeg ikke endnu.

Fabriksuldsalget har åbent
tirsdag og torsdag: kl 10-11.30 og 14-17
Christiansgade 7
7800 Skive

1 kommentar:

  1. Tillykke, du har fundet skatten! :-) -elsker Henrichsens.. Men det kan godt være hårdt for pengepungen at kigge derind!
    -sara

    SvarSlet

Tusind tak fordi du vil lægge en kommentar :-)