Faner

torsdag den 10. januar 2013

Djævlehue med pompon - OPSKRIFT

Endelig kan jeg dele en opskrift med jer. Mange har spurgt efter den og jeg er glad for endelig at kunne dele den med jer:-). Opskriften er gratis i str. ½ år.

Opskriften er til den vamsede djævlehue i alpaca, som jeg har strikket mange gange og også vist her på bloggen en del gange. Jeg sætter altid en lille pelspompon på toppen - så synes jeg den får et ekstra kært  og personligt udtryk - men du kan naturligvis også lave den af garn. Huen er varm og lækker uanset pompon eller ej:-)

Opskriften er min egen, så brug den gerne så meget du vil til privat brug men referér gerne til mig:-).

Info
Strørrelse:  ½ år
Garn:  Isager alpaca 3
Garnforbrug:  50 g (det rækker lige akkurat, men vil du være helt sikker, så køb 100 g)
Pinde:  4.5 mm jumperpinde eller rundpind og 4 mm hæklenål (til bindebånd)
Strikkefasthed:  19m x 32p  (10 x 10 i retstrikning)
Tilbehør:  evt. en pelspompon og 1 trykknap (ca. 10 mm)


Sådan gør du
Slå 26 masker op på pind 4.5

Strik nu efter arbejdsdiagrammet, hvor 

A-delene skal strikkes således:
retsiden: 2r - 1 m ind (2 r sm) - 20r - 1 m ud (saml lænken op inden de to sidste masker på pinden og strik den drejet ret) - 1 vr løs af med garnet foran arbejdet
1 r - 1 vr løs af med garnet  foran arbejdet - 1r.
vrangsiden: 1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1 r- 
1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1 r - 22 r.

og B-delene skal strikkes således:
retsiden: 2r - 1 m ud (saml lænken op strik drejet ret) - 20r - 1 m ind (2 r sm) - 1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1 r - 1 vr løs af med garnet  foran arbejdet - 1r. 
vrangsiden: 1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1 r- 
1 vr løs af med garnet foran arbejdet - 1r - 22 r.

Som du kan se på arbejdsdiagrammet, skal du således strikke A-delens ret og vrangside 12 gange og derefter strikke B-delens ret og vrangside 12 gange o.s.v.

På sidste vrangpind i den sidste B-del lukkes af.

Sy nu huen sammen i den rækkefølge, som der er vist på monteringsdiagrammet. 
Sy sammen i den yderste maske, så sømmene bliver så flade som mulig.
Hækl to bindebånd på ca. 20 cm af luftmasker. Hækl med dobbelt tråd, 
så bindebåndene bliver ret faste. Montér dem på huen.

Montér en trykknap på huen og den anden del på en pompon.

Færdig:-)


Husk
Det er vigtigt, at de 4 yderste masker, der er huens forkant strikkes meget løst gennem 
hele arbejdet, da forkanten ellers bliver stram og ikke særlig pæn.



Hvis der skulle være fejl i opskriften eller noget, der er uklart, så skriv.

5 kommentarer:

  1. Så utrolig fin denne var!

    SvarSlet
  2. Hej Rikke
    Har lige fundet din blog, smukke smukke ting du laver.
    Jeg vil rigtig gerne købe en pompon, men har desværre været lidt uheldig med paypal, mon jeg kan betale via bank overførelse?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Jeg er glad for, at du har fundet min blog og tak for ordene:-) Du kan godt betale via bankoverførelse. Send mig en mail på handmadebygeertsen(at)gmail.com så finder vi ud af det.

      Slet
  3. Hej Rikke,
    Jeg har stadig et par pomponer tilbage fra min sidste bestilling hos dig, og ville gerne strikke djaevlehuen (den suverænt bedste opskrift) i størrelse 1 og 3 år, i samme garn. Kan du hjælpe mig med at få din opskrift til at matche disse størrelser? Tusind tak. Hilsen Sanne

    SvarSlet

Tusind tak fordi du vil lægge en kommentar :-)